dansbanan
dansbanan
I samarbete med Rural Movements
Medverkande koreografer:
Shirley Harthey Ubilla, Jessica Naeser Skov, Sindri Runudde, Ola Stinnerbom
Idé och konstnärlig projektledning:
Anna Asplind
De historiska dansbanorna började som enkla mötesplatser i vägskäl där byar samlades för att umgås och dansa. De kunde enkelt flytta mellan platser beroende på behov och förutsättningar. Det finns olika teorier om varför dansbanorna långsamt har försvunnit de senaste decennierna, urbaniseringen är en, moralpanik-kampanjen “dansbaneeländet”, som slutligen ledde till att danstillståndet infördes i Sverige, en annan
Genom installationen Dansbanan skapas en ny mötesplats för dans som består av ihopsatta moduler som skapar dansgolv i varierande storlekar och former. Den är ritad av arkitekten Mikael Sonnsjö i samarbete med koreografen Anna Asplind. I årets utställning står den utspridd som öar på en av Alma Lövs ängar vilket gör det möjligt att dansa med varandra på säkert avstånd. Dansbanan är ett interaktivt danskonstverk och ett performance på samma gång där publiken bjuds upp och in till rörelse genom att lyssna på instruktioner i hörlurar av fyra koreografer med olika bakgrunder och danspraktiker. Sindri Runudde delar sitt ljudverk Chosen by the barnacles (co kompositörer: Markus Almkvist och Julia Giertz) från queer healing aerobics konceptalbumet Fiskedansen och andra kosmiska bekännelser samt ljudverket Tripple dopaminkick (co kompositör: Marta Forsberg) från soloföreställningen A sensoral lecture som utforskar beröring/taktilitet och ljudlig romantik. Ola Stinnerboms, Trôpolska, utgår från den värmländska myllan där dansen var populär i början av 1900-talet. Jessica Næser Skov bjuder upp publiken till En tango och Shirley Harthey Ubilla, med rötter i streetdance, leder lyssnaren i en experimentell rörelseimprovisation. Får vi lov?
Dansbanan är en del av en ny satsning på samtida dans i Värmland, Rural Movements, med Anna Asplind som konstnärlig projektledare. Projektet startade 2020 då Alma Löv inledde ett samarbete med Riksteatern, Region Värmland och Riksteatern Värmland för att gemensamt utforska möjligheter att skapa en plattform för produktion och publika arrangemang för koreografer och dansare som erbjuds residens i Östra Ämtervik.
Koreografer
Shirley Harthey Ubilla – är en chilensk-svensk performancekonstnär och koreograf med sin bas i Sthlm. Hennes arbete tar avstamp dels i streetdance som genre och tradition, dels i en (in)riktning av performativa praktiker. Hennes arbete genomsyras av frågor om genus, sexualitet, feminism och rasifiering. Hon är just nu aktuell med sitt andra soloverk, Yet Familiar (2021) där ras och lesbiskhet diskuteras genom det abjektala.
Jessica Naeser Skov – hemvändande värmländska, blev förälskad i tangon 2004 och har sedan dess dansat och undervisat i argentinsk tango i Norge, Sverige och Danmark, med bas i Köpenhamn på M2tango. I sin praktik utmanar hon tangons traditionella roller, för emancipación, samtidigt som hon värnar tydlighet och klarhet gällande ”vem som visar riktning” och ”vem som tolkar hur vi ska gå dit”. En dans som framförallt handlar om flödet mellan människor och musik.
Sindri Runudde -är en svenskt och internationellt baserad dansare och koreograf. Dens arbete kännetecknas av en multisensorisk ingång till kroppen som ett levande arkiv och sträcker sig över olika fält inkluderande ljudkonst, bildkonst och performance. Sindri Runudde är utbildad inom nutida cirkus och dans, och har arbetat med internationella kompanier såväl som turnerat med sina egna verk i Sverige och utomlands.
Ola Stinnerbom – är samisk artist och scenkonstnär, dansare, koreograf och musiker utbildad modern dansare på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Olas konstnärskap utgår från ett modernt nutida perspektiv i ett samiskt utanförskap där han idag arbetar med att revitalisera det immateriella samiska kulturarvet. Nu aktuell med Sami Requiem, ett samiskt våroffer, en dödsmässa i modern tappning.
Du måste förboka biljetter innan ditt besök.